CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, October 15, 2009

Sembuhlah Nurfatimah sayang...



Setiap manusia pasti diuji..dan tahap ujian pasti berbeza mengikut kemampuan penerimanya. Dan kala ini, sahabat baik saya.. khadijah dan suaminya berdepan dgn ujian yang rasanya tak mampu saya hadapi jika saya di tempat mereka. Malah saya tak mampu untuk membayangkannya...


Beberapa hari lalu..saya terima sms dari hairin tentang nurfatimah yg dimasukkan ke ICU dengan punca yang tidak diketahui. Saya terpana dan tak terkata. Ape yang berlaku sebenarnya? Saya khabarkan pada suami dan mengajak saya ke hospital putrajaya. Saya resah... saya tak tahu mcmana nak berbicara dan menenangkan dijah.. dan saya belum mampu dan belum kuat melihat keadaan nur fatimah.. Tambahan saya tak mahu membawa hana ke hospital. Maka saya tangguhkan niat menziarah. Keesokannya saya cuba telefon dijah sebab hati meluap2 ingin berbicara dengan beliau..tapi call di'reject'.. masa kurang sesuai barangkali. Tak apa..saya memahami... Hari itu, saya masih belum 'ingin' melihat nur fatimah... hari demi hari..saya terima berita perkembangan nurfatimah lewat sahabat2 yg tahu...

Kelmarin..suami saya menyatakan hasrat nak ziarah nurfatimah ketika dlm perjalanan pulang dari ofis di cyberjaya.. Saya menunggu2 suami pulang utk tau perkembangan nurfatimah.. Suami ceritakan yang sedih dan pilu... dan dijah bertanyakan saya di mana? Saat itu, saya rasa bersalah yang begitu tebal kerana menangguh2kan keinginan saya... Maka esoknya saya mengajak suami sekali lagi menziarah nurfatimah....


Maka semalam, saya mengumpul kekuatan, menabahkan hati utk melihat keadaan nurfatimah... suami memesan.." nanti jangan nangis ye"... saya diamkan. Debaran bila melihat hospital, hanya Allah aje yg tau.. apetah lagi bila melangkah ke wad ICU. Ramadhan menyambut kehadiran kami sekeluarga. Dan saat saya melihat nurfatimah dari luar kamar ICU.. airmata mula bergenang. Khadijah bersama nurfatimah dan seorang pelawat yang tidak saya kenali. Saya harus menunggu giliran selepas fadzir dan isteri. Tak
apa..sabarrr...

Akhirnya giliran saya tiba... dan saya masuk bersama seorang wanita yg tidak juga saya kenali. Saya mendekati katil nurfatimah... dan perkataan pertama saya setelah melihat anak kecil itu " AllahuRabbi".. lalu deraslah airmata saya mengalir2..tak tertahan2, ingin saja saya memeluk bayi kecil yang dipenuhi dengan tiub2 di sana sini.. nurfatimah, apelah yang telah membawa kamu jadi sebegini sayang? dadanya berdegup tapi degup itu dari mesin. Matanya bengkak dan bibirkan kering dan layu. Ya ALlah... sangat meruntun naluri keibuan saya. Saya tersedu sedan di dalam kamar. Hati saya tak lekang merayu padaNya agar mengurniakan keajaibanNya pada anak itu. Kemudian wanita di depan saya pula menangis..


10 minit di dalam kamar itu, saya dan wanita itu keluar. Saya masih belum selesai tersedu sedan. Dan saya lihat khadijah yang tadinya tenang..pun sama mengalirkan airmata. Ya Allah, harapnya saya tidaklah melemahkan semangat dijah dgn esakan saya. Dijah yang menenangkan saya dgn kekuatan jiwanya. Sifat husnuzzhannya lebih kuat berbanding saya.. Dijah memberitahu yang jururawat meminta ibu bapa nurfatimah untuk bermalam di hospital kerana kondisi nurfatimah yang semakin lemah. Sedu saya datang kembali. Dijah meminta izin utk menemani nurfatimah dan saya terus berlalu mendapatkan
hana dari suami saya. Saya peluk hana dan menangis kembali. Hana hanya tersengih2 dan menarik2 tudung saya. Kemudian saya ke bilik menunggu dan bertemu ibu dijah dan ramadhan...berbicara lebih kurang dan meminta izin utk pulang memandangkan laungan azan maghrib sudah kedengaran.

Saya serahkan hana pada suami dan kembali ke ruang ICU untuk bertemu dijah sebelum pulang. Dari luar kamar ICU, saya melihat Ramadhan sedang berbicara dgn nurfatimah diselang seli dengan bacaan alquran. Tersentuh hati saya walaupun tidak mendengar butir bicara ayah nurfatimah dan melihat nurfatimah kaku tidak membala
s... Kemudian dijah mengusap muka nurfatimah dan berbicara. Airmata saya kembali laju... Saya tidak mahu mengganggu masa berharga mereka dan menunggu hingga salah seorang mereka keluar. Dan akhirnya, setelah 10 minit..Ramadhan keluar dari kamar ICU dan saya meminta izin utk pulang sambil menyatakan harapan agar Allah menetapkan yang terbaik buat mereka sekeluarga..dan mudah2an yang terbaik itu gembira. Ramadhan mengucapkan terima kasih atas ziarah kami dan kami pulang dengan kesayuan.

Dan sejak itu..sehingga kini, wajah mulus seorang bayi yang sedang bertarung dengan nyawa sentiasa bermain di fikiran saya... dan saya sentiasa d
irundung kesedihan yang teramat bila mengenangkannya. Saya lebih emosi dalam doa saya kepada nurfatimah berbanding anak saya sendiri.. :'( Kenapa?.. kerana saya tahu..rasa naluri seorang ibu yang baru mendapat anak pertama ! Ya Allah...permudahkanlah urusan keluarga mereka, rahmatilah mereka dengan kegembiraan..kerana mereka adalah antara hamba2Mu yang teguh keimanannya... :'(


7 comments:

Ninie said...

sedih sngt..sy pun sentiasa mengikuti perkembangan Nur Fatimah dari jauh. Walaupun sy tak pernah berjumpa dengan dia, walaupun saya belum ada anak sendiri (keadaan sy yang berdepan dengan bahan kimia menyebabkan sy terpaksa menangguhkan hasrat untuk menimang cahay mata--tetapi sngt perit untuk diharungi setiap detik, terutama bila kawan2 lain dah ada zuriat sendiri) tapi hati sy sngt tersentuh..semoga Ust Ramadhan n Kak Dijah tabah dan bersabar dengan ujian Allah..

Mama Hana said...

Emm..berat mata kita memandang, berat lagi bahu yg memikul. Bak kate Ramadhan sendiri.. "Ini rezeki saya, bahagian saya..".. Kite semua punye rezeki tersendiri. Xpe ninie.. the time will come.. InsyaAllah :)

alyyani said...

sedih baca...ramai lagi yg diuji camni ye. kuatke kita kalau kite ditempat dijah ni. ape punca mas nurfatimah jadi mcm tu? bape bulan anak dijah tu? masa lahir semua normal? apa2 pun bak kata ko, mohon allah beri yg terbaik utk dijah sekeluarga. insyaAllah...

Mama Hana said...

Hmm..dokter sendiri xtau ape exact punce tp assume baby digoncang dgn kuat/ jatuh/ tercekik berdasarkan otak baby kekurangan oksigen. Dan ade bleeding yg sgt sikit dan tak boleh dibuang. Baby baru aje 2 bulan setengah..sblm ni sihat walafiat aje..maknye baru masuk keje 2 minggu..

Hairin Herlina Abdul Halim said...

Syawal pertama buat dijah & ramadhan sepatutnya mereka bergembira dgn kehadiran permata hati mereka Nurfatimah..Namun, Allah uji mereka dengan ujian yg amat berat.. Sama-sama kita doakan yg terbaik utk bayi kecil itu..

Maryamnour said...

Salam. Aku tak berkesempatan pergi lg.N aku rasa aku pun tak cukup kuat utk tgk situasi tu sendiri. Hr tu call dijah, aku ckp kejap jer, sblm aku hilang suara. Allah yasyfiha. Amiin.

Mama Hana said...

Ermm.. ade rahmat yang besar di atas kesabaran yang diberi. Amat besar..

Cepat2 le gi tgk maryam... Kalo xmo tgk nurfatimah, jumpela dijah... anak buah ko dulu..huhu