CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, January 28, 2010

Cerita 1 tahun yang lalu...

1 tahun yang lalu..tika nih..

8.30 am..

"Bang..hari ni check up, nak gitau dokter mimi la...smalam xleh tido, perut rase xbest"..

9.30 am..
Di KPMC.. bilik MO O&G..

"Hmm.. dah scan, baby sume dalam keadaan ok, dah full-term.. dah boleh ready la bile2 mase nak kluar ni ye mastura?"... seperti biase, dr.mimi dan kelembutannye menerangkan situasi baby dalam rahim.

"Dr... semalam saya tak boleh tido, perut rase mcm tak selesa... ade mcm sakit2 sikit.."

"Oh yeke? meh baring kejap..saya check".. dr mimi mengarahkan. Saya baring..dan 1st time merasa check yang lain dari biase. Oh no!! kalo boleh xmo check gini lagi..huhu,xbest!!

"Haaa..dah buka 3 cm la mastura. So mcmane? nak admit ward terus ke atau nak balek dulu..ptg2 kang baru dtg?" dr.mimi bertanya dengan selamba..

"Aaa?? emmm...hari ni ke dokter? aa??" Saya rase lain betul..seram sejuk,kepala cam tak fokus, xtau nak jawab ape.. " Camne ek abg?" .. saya mintak pendapat suami.

"Emm... masuk ward terus ajela, senang kalau pape,dah ade kat hospital. Hmm..dokter..kami nak gi bekfas dulu..lepas bekfas, nanti kami check in ward ye?" .. kata suamiku.

"Ermm..ok". Jawapan pendek tapi perasaan bercelaru ya amat..Ya Allah, tak sangka memang betul bersalin hari ni. Seramnye, takutnye.. hari ni nak jumpe ahli family baru. Saya masih dalam keadaan seram sejuk berjalan beriringan bersama suami ke restoren bersebelahan klinik. Masing diam membisu. Berperasaan sama = tak sangka! :)

"Abg...mas takut.." Saya bersuara tika menjamah sarapan. Sungguh tak berselera. Tekak terasa pahit, makanan kegemaran (macaroni goreng) jadi begitu tawar.
"Takpe..abg ade nanti, lepas ni..mas masuk ward ye.. abg nak balek umah kejap, bawak segala keperluan nak ke rumah mak terus, nak apply cuti..nanti abg dtg balek ye?" suami memujuk..

Saya mengangguk...

Selesai menghabiskan air suam, saya dan suami mula mendaftar wad.



10.30 am...

Bermula fasa awal proses nak melahirkan... isi perut dikosongkan, hehe.. dan proses drip bermula. Dan bermacam2 mesin tiba. Saya dah mula tenang...takde rase seram. Saya nak tenang2 menghadapi kesakitan ini...


12.00tghari..
Waktu berlalu..nurse datang bersilih ganti.. kejap tgk mesin, kejap check bp, kejap check bawah... huhu.. Saya hanya memerhati angka2 di mesin..yg kejap meningkat, kejap menurun.. kepala mula rasa pening, sakit perut pergi dan datang... tibe2 rase.."UWEEEEKKK!!!!".. huhu, saya muntah di tepi katil. Nurse cepat bersihkan dinding katil dan lantai. Tak lama kemudian, dokter mimi dtg...

" Ok mastura..dah buka 4 cm... saya nak pecahkan ketuban ye.."

Serta merta rase air panas mengalir membasahi alas plastik katil.



3.00ptg..

Keadaan masih sama... nurse keluar masuk. Beberapa kali nurse bawak keluar bacaan heartbeat baby. Suami dah sampai di ward tghari lagi.. penuh kedua tangan dan bahu dengan beg..hehe, mcm2 dia bawak. Nasib la ward duk sorang aje..penuh dengan barang sendiri. Sakit perut makin kerap. Suami duk di tepi berbual2..membuat lawak etc.. hehehe. Takpela..selagi boleh melawak lagi kan?


4.00 ptg..

dr mimi melangkah ke wad... seperti biase, rutin check yang 'biase'. Tapi raut wajahnya saya lihat..mcm tak tenang seperti biase. Masih tersenyum tapi ade riak2 cemas kelihatan.

"Mastura, awak ade meneran ke? jgn teran ye.. ni kepala baby rase mcm ade bengkak sikit."

Saya menggeleng..tak perasan pulak ade meneran ke ape...

"Ok...skarang kite transfer ke Labour Room ye.. dah buka 5 cm"
Saya membiarkan katil di bawa ke mana2 hala... saya hanya diam menahan sakit yang mula terasa kuat. Di LR, saya mula tak senang baring. Suami mengusap kepala dan tangan.. "sabar ye sayang".. saya hanye senyum pahit. Saya melihat pergerakan nurse mula kalut. Kejap berlari..kejap tgk mesin..kemudian keluar. Beberapa ketika lepas tu... datang Dr. Jamil, bos KPMC dan pakar O&G...bersama beberapa helai kertas di tangannya. Saya dan suami mendengar setiap butir2 bicara beliau..

"Ok ye mastura dan en.khairuddin, saya dapati geraf heartbeat baby tak berapa cantik ye. Sekarang dah 70.. ni kira lemah ye. Saya cadangkan kita buat pembedahan caesar secepat mungkin. Baby dah lemas"

Saya dan suami terdiam. Seram sejuk saya dtg kembali. Ya Allah..tak terjangkau langsung option caesar ni akan saya lalui.

" dr... tak boleh ke kalau melalui proses normal?" suami bersuara..

Dr. Jamil terdiam sekejap. " Hmm..boleh, ade option lain tapi berisiko tinggi. Sekarang bukaan dah 6cm.. boleh tunggu 8cm kemudian kita keluar baby by forseps dan vakuum. Tapi itu mmg berisiko sebab jantung baby dah betul2 lemah dan nak tunggu bukaan sampai 8cm..kita tak tau berapa jam. If keluar, baby mungkin flat dan perlukan sokongan pernafasan. So far, ini bukaan masalah ibu.. proses dilation dia mmg cantik dan cepat. Tapi kita tak tau ape masalah baby kat dalam." Panjang lebar Dr. Jamil menerangkan...

Saya pasrah. Mendengar situasi bayi saya akan flat dan sebagainya... saya tak boleh pentingkan diri lagi. Suami bertanya.."mas..mcmana?"

"Takpela bang..bedahla.. yg penting baby selamat" Saya hampir menangis. Suami mengangguk. Saya dan suami diberi borang kebenaran dan saya terus ditolak masuk ke OT.



4.30ptg..

Belakang saya disuntik epidural dan saya dibaringkan. Muka saya dihadang dengan tirai mini dan terdengar suara Dr. Jamil berbincang dengan pembantu2nya. "Puan...rasa tak saya pegang kaki?" ..tanya nurse. " Tak..." saya membalas. Kemudian, katil saya bergegar ke kanan dan ke kiri... kemudian dengar suara dr.mimi. Mane ye suara baby saya nih? hati tertanya2. 20 minit kemudian nurse bukak tirai pandangan... " Ok puan, dah siap!" kata nurse sambil tersenyum..

'Eh?? mane baby saya?".. saya bertanya dengan runsingnya. "Baby puan dah siap mandi kat sebelah" jawab nurse. Kemudian saya dengar suara bayi menangis dengan kuatnya. "Oh..tu ke suara baby saya?" Saya bertanya. " Bukan..tu suara baby org sebelah. Baby puan dah ade kat nursery"...

"Oh.." katil saya ditolak keluar dari OT.. suami menyambut di pintu. "Tahniah sayang.. baby kite comel sangat".. suami mengucup dahi saya dan mengiring saya ke wad. Tibe2..kepala terasa tersangat pening. Tak semena2.. "UWEEEKKK!!!".. muntah lagi di atas katil. Nurse tadah bekas dan saya terus di bawa ke wad." Takpe..ni normal ye encik lepas proses bedah. Kesan bius"..nurse terangkan pada suami.


9.00mlm..

"Bang... nak tgk baby?" saya teringin sangat nak bertentang mata kali pertama dengan insan yang 9 bulan saya kandungkan.

"Ok..kejap, abg gi tgk kat nursery, baby watpe".. suami keluar wad.


..dan pulang bersama katil kecik dan 'sesuatu' di dalamnya.. suami dukung dan suakan baby kepada saya kerana saya belum boleh bangun. Bius masih belum hilang. Kemudian airmata mula mengalir. Ini lah wajah dia 1 tahun yg lalu.. kali pertama kami bertemu.



********************************

Hmm...memori hari tu masih segar.
Hari ini...jam 6.00 pagi...

Rambut dah mcm son goku dah..terpacak2..

Hehe..ni la wajah dia selepas genap setahun umurnya. Demam pulak dia smalam. Mudah2an hari ni dah sembuh. Ya Allah.. syukur atas anugerahMu. Kau izinkan dia berada di dalam jagaanku sehingga kini... setahun sudah berlalu. Izinkan kami terus menjaga amanahMu ini sehingga dia tumbuh dewasa menjadi hambaMu yang solehah dan dia mampu menjaga kami di hari tua kami. Ya Allah, kuatkanlah semangat dan iman kami..berkati usia kami, dan limpahilah rahmatMu pada keluarga kecil kami.


Raihana Izzati... anak mama ni dah setahun hari ni. Perjalanan Hana insyaAllah masih panjang lagi. Banyak yang akan Hana pelajari dan lalui lepas ni. Hana dah ceriakan hidup mama ngan ayah sepanjang setahun ni dan mudah2an akan lebih ceria dan bermakna dengan melihat Hana membesar menjadi anak yang cerdik, cergas dan petah. Mama harap, mama dapat jadi mama yang baik buat Hana... membimbing Hana jalani hidup di bumi Allah ini. Mama harap dapat kenalkan Hana dengan sebaik2nya pada Islam dan bentuk Hana jadi anak yang solehah. Perjuangan mama dan ayah masih panjang utk Hana..dan adik2 insyaAllah. Doakan mama kuat yek sayang :)



SELAMAT ULANGTAHUN KELAHIRAN... Mama doakan yang terbaik segala2nya utk Hana... "emmm..maaaaa" (bunyi sound effect Hana mase mencium) :)




5 comments:

Mrs. Simplicity said...

HAPPY ST BIRTHDAY HANA. KEJAP JE KAN MASA BERLALU. CITE BERSALIN KITA SAMA LA MAS. SEMUA SAMA DARI MULA SAMPAI LA NIA KUA. YG PENTING BABY SELAMAT KAN? KITA NAK KENA POTONG PUN POTONG LA. HUHU...

Hairin Herlina Abdul Halim said...

happy besday baby Hana... Abg Muaz selalu tgk gambar baby Hana. Siap dah kenal Mama Hana yg mane satu..

Jadi girlfren Muaz yg solehah yer.. hehehe...

Mama Hana said...

@alyyani : thanks for d wish..huhu..tu la,memori tul kene potong neh.. weh, slamat prepare for d 2nd delivery yek... hopefully sume ok2 ajek ;)

@cikyin : hahaha...seb baik muaz lum pandai wat drama thru gegambar tu yek.. cam entry blog dedulu. Hah..gelfren muaz? nanti kene main tarik rambut ngan mumtaz lak..hahaha :D

Mak Ammar said...

kebetulan masa google pasal dr.tengku. terterjah blog ni....
suka baca bibit2 menunggu saat bersalin. saya pun bersalin di kpmc 2 thn lepas.. :)

salam ukhwah

dina

nana said...

Salam.nak tanya,dlm brp ye anggaran kos bersalin secara cesarean di kpmc masa tu?terima kasih :)