CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, March 28, 2008

Aduhai Buletin Utama (BU) & Utusan Malaysia (UM)

Ketua Penerangan PAS Pusat, Mahfuz Omar berkata, PAS menyokong penuh hasrat Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (KeADILan), Dato' Seri Anwar Ibrahim dan lima negeri kerajaan baru yang diperintah pembangkang untuk menimbangkan saranan memboikot TV3 dan Utusan Malaysia.

Bahkan katanya, cadangan itu perlu dibuat secara serius kerana laporan-laporan media tersebut terlalu teruk.

Dakwanya, laporan media yang berat sebelah dan tidak memberi laporan yang tepat mempunyai agenda yang jahat untuk menimbulkan kekacauan kepada kerajaan-kerajaan negeri barisan pembangkang adalah untuk menimbul kekacauan di kalangan rakyat.


Ni adalah petikan yang saya ambik dari laman web harakahdaily. Ianya mmg satu saranan yg baik memandangkan mutakhir ini berita selalu memaparkan berita yang kurang integritinya. Mmg dulu pun benda yang sama berlaku, saya ingatkan lepas habis PRU 12 saluran2 media massa perdana ni amik pengajaran dengan kemeluatan rakyat terhadap hidangan2 berita yang ’rubbish’. Rupanya makin rancak dan semakin tak berapa nak masuk akal dah jadinya.


Beberapa hari lepas PRU 12, lepas 5 negeri disahkan diterajui oleh pembangkang..saya adela tertengok Buletin Utama pasal isu pemansuhan DEB ( biasenye saya gi tgk movie / masak waktu2 camnih ). Dah jelas2 Lim Guan Eng cakap dieorang nak hapuskan amalan rasuah, kronisme dan nepotisme dalam DEB, lepas tu terus BU ’cut’. Tak bagi cakap habis. Kemudian disusul pulak dengan komen2 sang menteri mentera terbabit yang Lim Guan Eng ni menyalakan api semangat perkauman la, menyisihkan rakyat Melayu la dan pendek cerita dapat difaham yang BN nak instill dalam pemikiran rakyat, bahawa tindakan penghapusan DEB tu adelah tindakan `saje2 nak balas dendam’ Lim Guan Eng (DAP). Satu petikan dari pihak Alternatif (tu pun habis diedit sana sini) dibalas dengan 18 petikan balas dari BN. Saya pun hangin terus tukar channel. Malas nak tgk berita dah.


2-3 yg lepas pulak..saya nak tgk berita skali lagi dgn harapan adela cerita pasal kes MB Terengganu. Walaupun tau mesti di 'auta' nye lagi tapi masihla nak tgk. At least tau perkembangan dan ulasan belah2 Pak Lah tu. Kecewa saya dibuatnya sebab takde sikit habuk pun berita pasal kes Terengganu tu tapi yang jadi headline adelah kes stadium kedah rosak sebab bagi tiket free tengok bola. Ya Allah..mendidihnya saya bak lauk yang tgh saya masak tu !! Bola ni..kalau bagi free ke bayar ke mmg tabiatnya akan sesak. Selama ni kalau tgk bola stadium rosak tak pernah pulak masuk berita kali jadi berita penting pun. Paling2 kuat pun masuk Berita Sukan yang 15 minit sebelum berita habis tu. Kali ni yang sengaja diperbesarkan pulak. Mmg sakit hati saya.. Setengah jam saya tunggu, berita pasal MB Terengganu masih takde, which means..mmg takkan adela sampai habis berita. Terus saya tukar channel. Tgk AFC (Asian Food Channel) lagi best! .


Skang dah 3 hari saya tak tengok Buletin Utama sebab takut jadik darah tinggi pulak, asyik naik tension aje. Utusan dan Bharian pun dah malas nak baca. Bace berita alternatif online ajela. Walaupun berita alternatif pun memihak pada diri sendiri..takpela, dah nama pun saluran alternatif dan at least saya percaya la sikit integriti berita yang dipaparkan. Tu jela saluran yang ada untuk sebarkan info dan output yang mewakili pembangkang.


Konklusinya, saya sokong keputusan pihak alternatif untuk memboikot BU dan UM. Dah ngada2 sangat dieorang nih. Sepatutnya saluran media massa terutama yang swasta ni jadi entiti yang tak memihak kat mana. RTM tak payah cerita la sebab mmg wadah kerajaan di bawah Kementerian Penerangan pun. Takde sape nak marah kalau RTM 24 jam bukak ceramah PM ke, tunjuk PM / menteri nyanyi lagu Cemerlang, Gemilang, Terbilang ke.. tapi yang swasta ni, tunjukkanla karisma dan integriti anda sebagai saluran informasi yang tulen. Sekarang BN dan BA dah 50-50 ( lebih kurangla ).Sekali pun nak mewakili BN, bijakla sedikit strategi untuk menaikkan nama dieorang, jgn sampai buat mcm rakyat yang mengambil maklumat ni mcm bodoh sangat. Tak reti nak cari saluran lain dan percaya bulat2. Meluat jadiknye.. tau tak?! Huh..poyo betul saya kala ini. Walaupun saya tau takde orang BU atau UM yang baca blog saya..tapi saya tetap nak métor-métor (bahasa mak mertua saya : membebel) jugak.




Buat Duit Main Myspace

Tuesday, March 25, 2008

BIRTHDAY CELEBRATION !!

Buat kesekian kalinya saya ingin ambil kesempatan di ruang ini untuk mengucapkan Selamat Hari Lahir yang ke 28 buat suami saya yang tercinta. Sebenarnya besday beliau jatuh pada 4 Mac lepas. Tapi Sabtu lepas ( 22 Mac 08 ), saya & suami barula ade kelapangan masa untuk anjurkan kenduri doa selamat sesame ahli keluarga dan teman rapat di rumah kami di Serdang.


Alhamdulillah majlis berjalan lancar walaupun tertangguh pulak tahlil dan doa selamatnya sebab tetamu lambat sampai. Tahlil dan doa selamat di conduct oleh ayah mertua saya sendiri. Mmg penat betul tapi seronok sebab dapat jumpe kengkawan lama. Sedihnya xsemua dapat hadir, antaranya Mahfuzah dan Maryam xsihat (agaknye kena penangan mandi ayaq sg. Congkak minggu lepas kut! ) Khadijah plak masih berada di Muar, Johor. Tipah pulak dah jauh nun di Sg. Besar. Papepun terima kasih kepada kengkawan yang berkelapangan datang memeriahkan majlis : Hairin+ Nizam = Muaz the Caliph, Jibah (amboih..pi tinted kereta smpai lambat naa), Wani, Jiah (bakal ngantin baru), Aziah. Korang datang lambatla..xdapat nak kumpul reramai, datang selai-selai (sorang-sorang). Abuya cakap thanks la pade hadiah2 ’bermakna’ dari aziah ngan jiah. Seplastik penuh dengan bungkusan sotkabar cina. Hadiah2 korang mmg sangat membantula kitorang dari segi bajut barang2 dapo bulan April nih...huhuhuhu.




Juadah2 kali ni, saya xlarat nak masak banyak. Periuk belanga yg sesuai pun xde so ’main course’ kenduri nih ditempah jek. Menu : Nasik ayam + Mee goreng. Saya hanya sediakan dessert merangkap besday cake, hahaha : Jelly,sliced cake,pudding, fruit trifle. 2 bekas besar saya buat alhamdulillah habis. Dadih coklet yang saya buat pun habis jugak. Appetizer karipap disumbangkan oleh mama ( mak mentua ), paling awal le habis. Pisang-pisangan pulak disumbangkan oleh ayah+ibu saya. Terima kasih semuanya. Kenduri habis dalam lebih kurang jam 6.30 petang dalam renyai2 hujan yang syahdu..hehehe...

Di kesempatan ni jugak, saya nak ucapkan salam takziah buat sahabat saya, Khadijah Ismail dan keluarga atas pemergian ayahanda beliau ke rahmatullah. Mmg sangat2 mengejutkan saya..semoga ruh Allahyarham ditempatkan bersama2 orang yang bertaqwa..Al-Fatihah.


p/s : Kullu nafsin zaa iqotul maut.




Buat Duit Main Myspace

Friday, March 21, 2008

ICE BREAKING..


Assalamu'alaikum warahatullahi ta'ala wabarokatuh,


Here i come... :) Nampaknya nak mula semula habit berceloteh di alam maya. Dah lama tinggal dunia 'blogging' nih. Sejak dapat title 'PUAN' mmg dah tak mengasah otak untuk menulis, berkhayal, memplot cerita (termasuk mengelentong..hahaha) ..apetah lagi nak perbaiki tatabahasa,vocab, struktur ayat dan pemahaman ayat dan sebagainya yg berkaitan.

SEJARAH MEMBLOG..

Asal mula2 kejadian blog saya adalah dari jurnal Hi5 lebih kurang dalam 5 tahun lepas. Banyak jugak yg dah terluah dan terlontar. Banyaknye kisah alam pengajian la. Dimensi kehidupan mase tu belum luas lagi. Pandangan yang terbentuk pun sangat idealistik. Yang bagusnya...semuanya mase tu bunyik macam 'baik2' jugakla (huwa huwa huwa) :D Pastu pindah rumah pulak ke blog friendster. Kat situla merasa memblog dalam template yg lebih tersusun tapi xberapa optima lagi. Zaman tu...rasenye dalam fasa tahun2 terakhir belaja dan alam pekerjaan. Mase tu jugak mmg rajin betul update tiap2 aktiviti. Blog jugakla wasilah saya utk 'mendapat khabar' dari sahabat2 yang dah jauh di mata. Sharing moment sebegitu mmg indah rasanya. Rasa rindu meluap2 nak bace update sahabat2..dan jugak update blog sendiri utk mengenakan (baca:bergurau) sahabat2 :) Pendek cerita...tahun 2006, saya rehat laaaama dari memblog. Entah kenapa mase tu fikir cam xtau nak cerita ape. Then..takut jugak teremosi cerita hal2 rumahtangga..glamerla pulak nanti kan? Hal rumahtangga ni copyright reserved sket ;)

ERA BLOG MASA KINI..

Dalam mase2 berehat tu jugak, saya tgk kebanyakan kengkawan dah melebarkan sayap blog memasing dgn lebih serius. Mostly pasal mende2 yang berat2la : politik, tazkirah etc. Bagusla...rase rendah diri pun ade sebab dieorang masih rajin buat research, perah otak utk mengarang, analisis dan sebagainya. Itula yg sebaik2nye utk pastikan minat kita terhadap ilmu tetap maintain. Saya di sini jugak yg berkarat segalanya. Otak,jemari,tenaga... Aduh, nggak boleh begini kok !! Mase tgh berehat tu jugak, kadangkala naik syeikh jugak nak nulis blog tapi.. aduhai, nak kene create accountla, edit ntah hape2 mak nenek. Terus jadik cam down balek,huhuhu... :D Sampaila bila tgk cik abg ku sendiri yg dah mula berblog. Aikk..xbleh jadik nih. Nak startla balek...bleh tajamkan balek minda yg dah lama xfikir berat2. Asik fikir nak camne nak meligan utang2 nelayan aje. Kebetulan pilihanraya lepas..banyak pulak isu2 dianalisis dan dimuzakarahkan bersama keluarga dan kengkawan. Rasenye...kene panasla balek enjin yg dah sejuk nih. Tak bleh tangguh2 lagi dah... :D

JADINYA....

Saya akan cuba kembali merajinkan diri utk menulis semula. Mudah2an noktah bidayah sempena Maulidur Rasul nih memberi momentum yg cukup utk saya buat come-back (pergh..sangat poyo bunyinya) dan impak positifnya dirasai..kalau bukan utk org lain pun, utk saya sendiri pun dah cukup baik..kan?kan?kan?.. :) Sedangkan dulu memblogging dgn pakai modem dial-up dan banyak kali jugak hampir menjerit bile disconnect, saya gagahkan jugak utk tulis balek blog 2-3 kali ..takkan skrang dah pakai streamyx nak malas2 pulak kan? ( hahaha..dah setahun lebey baru cakap camnih...xgune btul hamba ini :D ) Xpela... Ok....Salam Maulidur Rasul. Dah lama Rasulullah SAW tinggalkan kita. Semoga ingatan dan amalan kita tak tersasar jauh dari apa yg ditinggalkan pada kita. Kalau terbabas sikit2..cepatla navigate balek ke asal. Jangan harap henfon je ade navigation system.. Iman dan akal pun kene upgrade navigation systemnye supaya xsesat jalan..

An-Naurah : Tak reti sebenarnye nak pakai navigator henfon. Xpela,yg penting mudah2an navigator dalam diri tak 'kong' la....insyaAllah :)

Buat Duit Main Myspace